Ispis
Kategorija: Škola brodskog kuhanja
Hitova: 3841
naslov1naslov21

 

OPREMANJE BRODSKE KUHINJE

Svaki brod je svoja priča, svaki brod ima svoju dušu, pa je isto tako i kuhati na različitim brodovima različito. Moram priznati da je meni uvijek bilo puno lakše kuhati na svom brodu nego kuhati na nekom od charter brodova na kojima sam se vozio. Bez obzira na to što je moj brod relativno mali i SKUČEN (UFO 27 - malo dulji od 8 m), a i kuhinja mu nije postavljena na optimalnom mjestu, u njemu mi je bilo najlakše kuhati zbog toga što sam kuhinju opremio po mjeri vlastitog brodskog kuhanja. Na svom brodu imam ono najnužnije da bih što jednostavnije kuhao za onoliko ljudi koliko ih brod može primiti (4 do 5 osoba).

S druge strane kuhati na charter brodu je ponekad zamorno najčešće zbog toga što su im kuhinje neodgovarajuće opremljene. Vlasnici charter brodova puno više misle na navigaciju nego li na kuhanje, a najčešća greška je nedovoljna veličina lonaca u odnosu na broj osoba koje brod može ukrcati. Rezultat je taj da se tjestenina treba kuhati u dva lonca, a onda na štednjaku nema mjesta za prigotoviti umak, pa se proces kuhanja nepotrebno produžava. Posebna priča je prženje u neodgovarajuće velikim tavama, pa ja, poučen iskustvom, često na čarter brod nosim veliki plitki lonac s poklopcem na koji ću se kasnije ponovno vratiti.

No krenimo iz početka. Pitanje je:

Kako opremiti brodsku kuhinju da se u njoj može efikasno i jednostavno kuhati tijekom višednevnog krstarenja a da brod nije preopterećen nepotrebnim loncima i zdjelama ?

Jasno da oprema ovisi o navikama onoga tko kuha, ali ipak neka pravila o izboru minimalna opreme postoje. Po mom iskustvu na brodu za 6 osoba MORA biti:


Visokokvalitetno posuđe od inox-a 
s termičkim dnom

Inox tanjuri tipa "self-service" koji 
su na brodu dosta korisni

Što se mog broda tiče to je od lonaca (skoro) sve. Na brodu nemam pećnice pa mi padele ne trebaju, a ako pećnica postoji onda je nužna i

Zašto sam napisao skoro sve. To što nemam pećnicu ne znači da se na brodu odričem pečenog mesa, krumpira a pogotovo sveže pečenog kruha. Miris sveže pečenog kruha u zabitoj uvali Kornata peti dan lutanja po Kornatima je nešto ćega se teško odrićem, a to si na svu sreću mogu i priuštiti zbog toga što na brodu imam 


Sastavni djelovi aluminijskog
lonca za pečenje

Lonac za pečenje u brodskoj
kuhinji

Mislim da je na brodu od velike koristi i 


Tipičan lonac pod pritiskom

Izuzetno je važno da je posuđe od najboljega Inox-a ili eventualno aluminija. Nikakvi emajlirani lonci na brodu ne dolaze u obzir. Slana atmosfera, a i činjenica da je na brodu uvijek nestašica vode, pa se posuđe najčešće pere direkno u moru, zahtjevaju prvoklasne materijale. Naročito su krtična mjesta varovi i to posebno spojevi ručki i zdjele. Kod jeftinog talijanskog posuđa već nakon jedne sezone ti djelovi počnu rđati, a u drugoj sezoni ručke potpuno otpadnu. 

Ostali pomoćni pribor koji također na brodu MORA biti je:

Pribor za jelo i tanjuri su posebna priča. 


Brodski pribor za jelo 

Krenimo od pribora za jelo (žlice, vilice, noževi, male žličice). Dva su pristupa. 

- Prvi je kupovina pribora za jelo u specijaliziranim nautičkim dućanima. Obićno se radi o priboru za jelo s plastičnim drškama koje na sebi imaju crtež broda ili čvora. Jedina im je mana visoka cjena. Sve što ima nautički pečat prodaje se najčešće po puno većim cjenama nego što vrijedi. 

- Drugi je pristup kupovina običnog pribora za jelo, ili još bolje upotreba svih onih rasparene žlica i vilica koje imamo kod kuće (a za kuću kupiti novi komplet što sam ja napravio kada sam opremao svoj brod). Kod ovakvog pribora za jelo koji nema posebnu nautičku garanciju puno je bolje uzeti onaj koji je cijeli od metala. Spoj plastične ručke i metalnog dijela, naročito kod talijanskog pribora, najčešće brzo korodira.

Tanjuri plastični, po mogućnosti od posebna otporne plastike koja se naziva "melamin". Mogu se koristiti i tanji od inox-a. Meni su se posebno praktični pokazali hotelski inox tanjuri izdužene forme koji se obićno koriste za serviranje jedne porcije i hotelske inox čaše u kojima se u restoranima servira juha. Jedan takav komplet proizveden u tvornici posuđa u Karlovcu  koristim već osam godina, redovito ga perem u moru, a još uvijek je u izvrsnom stanju. Inox čaše se mogu upotrebljavati i za juhu, i za bijelu kavu, a mogu poslužiti i kao čaša za piće. na brodu su korisni su i tanjuri koji su podjeljeni na više nezavisnih djelova (tkz. tip "self-service"). Najveća im je prednost ta što se jednim pranjem u stvari peru tri tanjura.


Tanjuri i šalice od visokokvalitetne 
plastike

Tipičan brodski motiv sa visoko-
kvalitetnog plastičnog posuđa



Slična je priča i sa čašama. U odnosu na praktičnost plastične čaše ili čaše od inox-a, ali meni je poseban užitak piti vino iz staklenih čaša, pa zato na brodu uvijek imam par staklenih čaša za vino. Istina je da ih je u voižnji problem smestiti na sigurno mjesto, lako se razbijaju (meni nikad ne traju više od mjesec dana), ali piti vino iz njih ili iz plastičnih čaša je ogromna razlika. Inox čaše su nešto bolje, ali kad je vino u pitanju staklo, i to čisto, prozirno, bez ornamenata je ipak zakon. U specijaliziranim nautičkim dućanima ponekad se mogu pronaći male drvene kutije iznutra obložene spužvastim materijalom u koje staju dvije, tri staklene čaše za vino, a spretan nautičar ih može lako i sam izraditi.
Pivo jasno najbolje ide bez čaše, direktni iz limenki. Usput jedna malo skretanje s osnovne teme. Jedan od velikih problema na brodu je problem smeća. Otpad se stavara sam od sebe, a kako pretpostavljam da ipak večina nautičara ima osjećaj za okolinu, broj kesa punih smeća uskoro napuni sve prostore u kokpitu broda. Limenke piva su posebno veliki problem. Dobro uvježbana posada, kao na primjer moji prijatelji iz Tehnomobil-Kenwood tima sposobni su u jednom danu cijeli kokpit napuniti praznim limenkama piva. Kako bi se volumen smeća smanjio primjenjujemo postupak pre-reciklaže limenki piva kako slikovito prikazuju donje slike. Jedini su alat pri tome vlastite ruke. Uz malo strpljenja i dobrih živaca volumen praznih limenki piva može se smanjiti na jednu petinu. Kako bi sve bilo i zabavno, često se i natječemo tko će limenku stisnuti na što manji volumen. Za pre-reciklažu plastičnih boca još ništa pametno nismo smislili. Zbog toga pozivam sve čitaoce koji imaju bilo kakvu ideju kako na brodu smanjiti volumen plastičnih boca nekim jednostavnim priručnim postupkom neka nam se jave e-mailom. Takav prilog (ili foto roman) rado bismo uvrstili na ove stranice. 


Originalna limenka
piva prije pre-
reciklaže

Prvi korak: lagano
prstima gužvati
limenku po sredini

Drugi korak: dlanom i
prstima obe ruke sti-
skati limenku

Treći korak: limenku
snažno stisnuti do
kraja


Za pre-reciklažu plastičnih boca nismo čekali dugo. Naš čitalac Janez Novak iz Krškog polsao je 17.kolovoza slijedeći e-mail i foto roman:

Pozdrav svima!

Na sugestiju g. Darka u rubrici Škola brodskog kuhanja u prilogu vam
šaljem foto roman kako ja riješavam problem volumena plastičnih baoca.
Ovaj način primjenjujem na brodu a i kod kuće.

Ne znam da li je to neko veliko umjeće, ali iz vlastitog iskustva znam,
da ovako nešto ne pada svakome na um (očito je prejednostavno). Meni je
to došlo tek tako, da se i ne sijećam kada. U prilog stavljam i original
filove svih pet slika. Nadam se, da kvaliteta nije loša, a verovatno
možete bolje vi to sami. Važno je napomenuti da se prije stiskanja boce čep odvrne toliko da iz boce može izlaziti zrak, a kada je boca stisnuta tada se treba ponovo pritegnuti.

Još jednom puno pozdrava svima u ''redakciji'', Janez

 


Janezu hvala. kako je ovo Vaš časopis kao i naš bilo bi nam drago kada bismo imali puno ovakvih priloga. Uskoro namjeravamo uvesti novu rubriku SAVJETI gdje bismo prikupili Vaše i naše praktične savjete koji nam svima život na brodu (a ponekad i na kopnu) mogu učiniti lakšim.

Pribora za jelo, tanjura i čaša uvijek treba biti bar 50% više nego li je kreveta na brodu. Ti se predmeti lako izgube, pogotovo ako se suđe pere u moru, a i red je imati i tanjur više za brodske goste.

Na brodu su od posebne koristi plastične posude s poklopcem različitih veličina i oblika (pravokutne, kvadratne, okrugle, ovalne), a posebno ako poklopac hermetički zatvara. One su idealne za privremeno čuvanje namirnica, pogotovo za vrijeme plovidbe. Usput problem čuvanja namirnica u brodskim uvjetima, a pogotovo na brodovima koji nemaju frižidera je tema za sebe o kojioj ćemo posebno pisati u nekom od slijedećih nastavaka.

I na kraju nabrojimo i ostale predmete koji su dobro došli i korisni na brodu:

To bi bilo više manje sve. Individualni načini kuhanja možda zahtjevaju neki dodatni pribor koji će svako sebi lako dodati. 

Osim pribora trajne vrijednosti postoji i cijeli niz potrošnih pomagala bez kojih se na brodu ne može ili teško može. To su prije svega:

I kada sve to donesemo na brod važno je da točno znati gdje smo što pospremili. Na brodu su obično sva spremišta dosta duboka, pa se posude i pribor pospremaju u nekoliko redova. U prvim redovima treba biti ono što se često koristi, a u zadnjim ono što se rjeđe koristi (tepsije, lonac za pečenje, lonac pod pritiskom itd). Dobro dođe i mali pisani podsjetnik, ali o tome više u nekom od slijedećih dijelova kada ćemo govoriti o nabavci i spremanju osnovnih namirnica.